Monday, November 10

Paris here we come again

Some years ago, and well documented through my post form August 30th we celebrated my birthday in Paris. Later this week we will revisit the Capital of France, and will have a nice stay with sightseeing, shopping, cafe visits and great dinners.Last time in Paris we, as a lot of others, visited Louvre and Mona Lisa. May be, but only may be, we will visit Louvre again to see the Picasso – Delacroix exhibition.
La Giaconda / Mona Lisa is here shown in two versions. On top "a copy"???? from Prado, Madrid, and "the original" ???? at Louvre.
I think I prefer the Prado version by Velazquez.

7 comments:

mrsnesbitt said...

Happy Birthday Arne!

What a wonderful place to celebrate!

I visited Paris as part of an Art Teachers Excursion. The Art Adviser took us to his favourite painting in the Louvre. He gazed at the painting with tears in his eyes. It was a village scene. In the botton left hand corner was half a donkey, the rear end. This amused me, why paint half a donkey? I mean, if you are not very proficient at drawing donkeys leave it out? I shared my views with the Art Adviser, we did laugh!

9na said...

Jeg er enig! Men hvilken ble malt først?? Mona Lisa ble malt ganske sent i Leonardos karriere, først på 15oo tallet. Han malte tidligere (1480 tallet) andre madonnaer, bl a en jeg har sett i St Petersburg, i Vinterpalasset. Hun heter Madonna Benois eller om du vil Madonna med barnet. Jeg har en plakatkopi på veggen over arbeidsbordet mitt. Hun har ganske like trekk som Mona Lisa hun også. Enten var alle damene i slekt, eller så var dette skjønnhetsidealet på slutten av 14oo og beg av 15oo tallet. God tur til Paris da.

Rune Eide said...

Til lykke med dagen og god tur. Jeg regner med at du har originalen med tilbake.

Sammen med Eiffeltårnet.

Som mine dager er said...

Hah, jeg vet hvorfor du liker det øverste bildet best! Fordi hun har på seg noe rødt, og mannfolk er så svake for kvinner i rødt! Eller ... ?!?!

Og er det may be eller maybe, eller maybe er det perhaps ... ? Pedanten i meg våknet ;-)

Jeg skal slutte å våse, vil bare ønske dere en innmari god tur til Paris. Må bare legge til at jeg i 1989 var i Paris og giftet meg i den norske ambassaden med en flott mann. Dessverre gikk det som det ofte gjør. Vi ble skilt. I Trondheim!

I dag har jeg funnet meg verdens beste sambo. Løkkimi.

Hils Tullen.
Kos dere masse.
"God tur til Paris" ...

Petunia said...

Ønsker deg en god tur og må si jeg aldri så lite misunnelig (og det kommer fra en som ikke liker å reise;)

Anne said...

Å vil være med ja... putt meg i toalettmappen da vær så snill!!
Ikke vært i Paris ennå jeg, og ikke ser det da ut til at det e planer om noen tur ennå heller.

Kan tro dere får det fint, julegavekjøp og ikke fullt så kaldt. Romantiske spaserturer og god mat. Å nei å nei så flott dette blir da Arne. Ta meassevis av bilder, og jeg ønsker med noen fra Notre Dame jeg da, ofr det er vel den severdigheten jeg først hadde kommet til å styrte til.

Beste måten dere kan feire den bursdagen på!!!

Varm klem herfra.

Ivar Østtun said...

Ut på tur ja. Skulle så gjerne ha vært i Paris jeg også, i tilleg til alle andre plasser som jeg vil besøke.
Jeg ønsker dere en flott og opplevelsesrik tur. Blir vel litt fransk rødvin også kan jeg tenke meg :-) Nyt livet begge to.