Thursday, May 15

Best Single Malt Whisky - Talisker

Do you like or love Whisky.
Are you among those who sometimes put a bottle of this Water of Life in your duty free bag when returning from your stay abroad, and are more or less unfamiliar with the different Brands and thus ending up with something safe and on budget (marked in traveling magazine)?
Are you among those who look at the bottles on the shelves and don´t know the difference between Single Malt and Blends?
Are you a woman and do not think Whisky is for you?

Then try a Scottish Single Malt next time and enjoy the flavour.
The single malt is flavoured according to Smoky, Delicate, Light and Rich. Pick your best choice based on these four variables.
Here is a map to help you.When returning to Norway last week I chose Talisker 10 years.
Chilled with ice-cubes it is well understood why it was awarded Best Single Malt Whisky at the World Whisky Awards 2007
Try it, because you´re worth it.

6 comments:

FO - 2 said...

I don`t like Whisky. My husband does, though. ;)
I prefer cognac.

ANNA-LYS said...

Jag ska på barnedop i Oslo i mitten på juni. Jag kanske ska komma inom Er och smaka, efteråt? ;-))

ANNA-LYS said...

Thanks for the update on Jade!!!!!

<3

Anne said...

Chanel ja..., for menn..!!
Nå skal du høre min venn.
For 20 år siden hadde jeg en stor !! flamme, som jeg kjøpte Chanel til. Brukte oppsparte lommepenger på det som jeg den gangen syntes måtte være verdens deiligste lukt. Kjenner den faktisk litt i nesen ennå om jeg lukker øynene. Vel.. mens jeg gikk 3. gym flyttet "flammen" til Grimstad på skole, videre til Oslo osv osv..., og så har det seg nå slik da vet du at en "husker" lukter så godt, og forbinder det med ulike stadier i livet. Slik er det nå meg meg i alle fall. Litt som med forskjellige melodier eller musikk, om du forstår hva jeg mener. Gamle flammer har en tendens til å ulme ganske lenge, og jeg brukte noen år i mitt hode over å gruble på hvordan "det" ville ha vært (på flere ulike måter) ?? Fortsettelsen egner seg vel ikke akkurat under kommentatorfeltet her...
Så derfor ingen Chanel til mannen under dette tak. Det velges nok Calvin Klein, som slettes ikke er en dårlig erstatning.

og så over til WHISKY !!! For det er nok min yndling nr 1 !! og faktisk det eneste brennevinet jeg drikker. Ikke av den Cognac og likørdrikkende fruen en gang. Her er nok den "berømte gåsa" :-))) favoritten. Og jeg har nok smakt endel ulike sorter jeg også. Talisker synes jeg å huske har en meget utpreget røyksmak, som ble litt vel mye for meg. Nei, gi meg en FG, og jeg koser meg stort.

Husker jo dere også var på whisky destilleriet i Dublin. Interessant og spennede. Men ennå har jeg ikke helt skjønt forskjellen på singel malt osv... dette har vankelig for å feste seg i min hjerne. Om en bruker torv, og hvor mange ganger den brennes er vel avgjørende her.
Vel.. denne damen var i alle fall i "testpanelet" etter endt rundtur i destilleriet, og litt på en snurr ble jeg også gitt.
Amerikansk whisky er overhode ikke alternativer for meg, de synes jeg blir alt for parfymerte og for lite røyksmak på.

Men EN type kommer jeg aldri over...husker på en pub i Oslo en sen nattetime... jeg fikk servert en fra en liten rund flaske... DEN var god den, men tror du jeg husker hva den het da :-(

Og Arne... UTEN is !!

Rune Eide said...

Som Anemone sier: Maltwhisky skal servere uten is. Til nød litt kaldt vann. Ellers ville det være som om du serverte linjeakevitt rett fra fryseren.

Tallisker smaker litt for mye sigar og askebeger for meg. Foretrekker mer "smooth", f.eks. 15 år gammel Dalwhinnie.

Petunia said...

Hos oss blir cognac og whisky til gode gamle årganger...ingen som drikker det. Har faktisk i en alder av 43 år aldri drukket. Jeg er ikke fanatisk og synes det er hyggelig hvis andre tar seg et glass.
Når det gjelder knappene på bunadstasen så er det to valg:
1. Dere kan la dem stå på og pusse og gnikke og pusse og gnikke med fare for å søle på stoffet
eller
2. Ta knappene av og legge dem i vannbadet og sy dem på igjen etterpå.
Det hele blir jo et spørsmål om hva som er mest tidkrevende og hva man hater mest. Jeg tror jeg hadde gått for den siste. Hater den pussingen så innmari...
En flott 17. mai til deg og familien din! Og menn i bunad er stilig!
Du må love meg et bilde på bloggen din av deg i bunaden din.
Tøft!