Tuesday, January 15

Langs Mjøsa og over Dovrefjell

Som en oppfølging av Romsdal-bildene fra i går, og oppfordringen fra GAWO, blogger jeg i dag noen kjappe shots fra ferden nordover gjennon Oppland Fylke.

Som et innlegg i serien om Broer lar vi det første bildet vise nordsiden av Norges største innsjø tatt fra Mjøsbroa i fart. Skyggene blir blå på den snødekte isen. Vel over, tar vi fatt på den lange Biristranden hvor forbikjøring stort sett bare kan utføres med MC. Veiene er fine og trafikken går jevnt, men svinger og manglende oversikt gjør det best å holde sin plass i køen
Lillehammer passeres over nok en bro, og Lysgårdsbakken fra Vinterolympiaden i 1994 (the best wintergames ever) får bli med her som en spesiell hilsen til Nina Volden som er en av de flotteste og hyggeligste Lunge/Hjerte transplanterte jeg kjenner. Alltid i godt humør, sosial til tusen og alltid med omtanke for andre. Godt nyttår Nina.
Selve Gudbrandsdalen er det ikke så mye å si om når man kjører transportetapppe med bil. Vanlige hendelse på våre turer er vel stopp for litt mat på veien, men egentlig har vi bare ønske om å passere Dombås, og vende nesen vestover.
Klokken har også flyttet seg i takt med solen på veien, og over Lesja kan vi merke at solnedgangen kommer.
Så har vi forlatt Oppland, passert vannskillet, dukket ned fra Bjorliplatået, sett værforandringene, og latt de mørke fjellene i den trange Romsdalen omslutte bilen. Vi er klare for de siste 150 km mot Ålesund.

2 comments:

Anonymous said...

Tusen takk og godt nyttår til deg også, og til Tullen selvfølgelig. Jeg blir rørt, prøver å være mot andre som jeg vill andre skal være mot meg. Men så er også du og Tullen to mennesker jeg er veldig glad i og setter uendlig høyt. Gleder meg alltid til å treffe dere. Dere er også to som stiller opp for andre. Det så jeg spesielt i Napoli, da dere la om å egne l
planer. Men også mange andre annledninger. Nyttårsklem fra Nina PS Selvom det nå regner, er dette et Winterwonderland

GAWO said...

Takk for nydelige bilder og turbeskrivelse. Du har hatt fin tur og fint vær. Får virkelig lyst til å dra oppover i landet på vinterstid.