Wednesday, January 16

Blomsterblog - Orchid and Rose

Med jevne mellomrom dukker det opp bilder av blomster i de Bloggene jeg besøker. Kanskje et feminint preg blant mine blogvenner, eller bare en glede ved å bringe videre noe av det vakreste i naturen. Denne orkideen kom hjem i går.

An Orchid is
a plant with complex flowers that are typically showy or bizarrely shaped, having a large specialized lip (labellum) and frequently a spur. Orchids occur worldwide, esp. as epiphytes in tropical forests, and are valuable hothouse plants.
Hvordan den overlever eller blomstrer flere ganger har jeg ingen kunnskap om, så derfor tar jeg med et bilde av en av våre Roser på Solvang. Den kommer tilbake år etter år, og vakker er den også.

4 comments:

Rune Eide said...

A rose is a rose is rose... :-)

GAWO said...

Virkelig fine blomster. Og det spennende er at begge sortene varierer i farger og sorter. Noe for en hver smak. :-)
Vanner du lite, kun en gang i uken og plasserer orkideen lyst varer den lenge og kommer garantert igjen.

FO - 2 said...

Jeg håper at jeg har ett feminint preg ja. Siden jeg er kvinne..... ;)
Blomster og hage er min store lidenskap!

Og jammen hadde du noen blomsterbilder på lur også. ;)
Orkidèen din er nydelig!

Når den er avblomstret setter du den kaldt (kjeller, soverom f.eks.) i 4-6 uker. Ta den inn i varmen igjen. Det finnes faktisk egen Orkidègjødsel, som er bra. Til forskjell fra alle de mange andre gjødseltypene. De er der i mange varianter, for at vi skal kjøpe og kjøpe.....

Jeg kommer nok til å blogge om såing og prikling, steg for steg til våren.
Fra frø til blomst.
Men, jeg nyter "pausen" litt til.... ;)

Angie said...

Hello,
Beautiful!