Thursday, January 24

Blogpost 400 - Etter Bybrannen

A small jubilee – This is my blogpost number 400 – The Fire Aftermath.

Mine lesere er vel ganske lei all praten om Ålesund i denne bloggen.
Jeg får derfor avslutte denne gang med ett av de husene som ikke ble tatt av bybrannen i 1904. Huset - Ystenesgata 7 - tilhører billedkunstneren Terje Fagermo som mine trofaste lesere vet er en av mine favorittmalere. Autodidakt, men svært professjonel og enormt dyktig.
I dette huset avholder den berømte "SkyggeRegjeringen" sine julemøter. Sine ukentlige lørdagsmøter avholdes på Walderhaugs Kafe ved hurtigrutekaia.
Jeg behøver vel ikke skrive så mye tekst i dag, som min kone ofte påpeker at jeg gjør, men heller vise dere noen av Terjes malerier

Dette har han kalt "Stille før stormen" og er et godt eksempel på hans bruk av motiver fra Ålesund. Slinningbua er sentral denne gang, og vi føler faktisk regnbyene og uværet komme inn fra vest og omslutte Sukkertoppen. Noe av det samme viste jeg i min SkyWatch Friday for et par uker siden.

Flere eksempler på Terjes malerier så vi på utstillingen i Geiranger som han hadde sist sommer sammen med sine døtre. Hele familien Fagermo representerer:
Godt håndverk og flotte malerier.

4 comments:

Anne said...

Flott.
Både fra Ålesund... og bildet "Stille før stormen".
Sterke fine farger. Ukjent kunstner for meg, hittil.

Hadde vært morsomt om du kommentert gårsdagens innlegg hos

http://mitthusditthus.blogspot.com

Og ang det portrettet du.... utrolig hva men kan innbille seg, men trodde du var en mann med hår på brystet? :-)

Hilsen en til tider ; Golfspiller, eller kanskje en caddie ? Kunne fader meg blitt ett innlegg DET også (punktum)

david mcmahon said...

Congratulations on hitting 400. That's a mighty effort.

The colours on this site are always so vibrant ....

GAWO said...

Jeg er glad i blå bilder og dette her av din favorittmaler likte jeg godt. Jeg har kikket inn på linken og de bildene der var også helt etter min smak. De hadde jeg ikke sagt nei takk til :-)

Yolanda said...

I love the moon shot. It is just gorgeous.