Thursday, January 17

Art Nouveau eller Jugendstil

Dagens bloggpost kommer litt sent på luften etter en formiddag med dyptlesing i en blog som trigget litt mer enn vanlig da heltinnen også er Harry Hole fan. Det må likevel etter en blomsterpause i går, bli noen flere ord og bilder fra Ålesund
Denne vakreste av Norges byer er Art Nouveau eller Jugend byen fremfor noen. Bybrannen 23. januar 1904 gjorde Ålesund til Norges jugendstilby. Bybrannen la hele trebyen i aske og gjorde 10.000 av de 12.000 innbyggerne hjemløse. Den nye byen – over 600 hus, halvparten murhus – ble bygd fra 1904 til 1907. Resultatet ble en av landets mest særpregede byer. Ålesund er den eneste norske byen hvor sentrum utelukkende er bygd i mur. Aldri har heller så mange norske arkitekter vært i sving samtidig på ett byggeprosjekt. Over femti mennesker har signert hus i Ålesund, vel tretti av dem var utdannet arkitekter. Gjenoppbyggingen av Ålesund skjedde på samme tid som Norge løsrev seg fra unionen med Sverige. Også arkitektene var opptatt av ”det nasjonale”. Hvordan skulle en ”norsk” arkitektur se ut? Samtidig var arkitektene utdannet i utlandet, internasjonalt orienterte og godt informert om sin samtids trender. Alt dette gjenspeiler seg i arkitekturen i Ålesund. I ettertid ser vi at mange av de karakteristiske trekka ved den internasjonale jugendstil/art nouveau setter sitt preg på byen.
Dette klippet og mer til kan finnes blant all den dokumentasjon som er laget om Ålesund. Jeg yter mitt bidrag ved å vise noen av de bildene som jeg fikk med meg på en liten formiddagstur sist lørdag.Først må selvfølgelig Ål´sundet vises. I de gamle sjøbuene tørker og lagrer man ikke lenger klippfisk eller andre produkter fra det storslåtte havet utenfor Mørekysten. Buene er omgjort til leiligheter og hoteller, og innerst i sundet mot Hellebroa finner vi Jugendstilsenteret .
Fra den andre siden av Ålesund bys Golden Gate som er opphavet til navnet Brosundet ser vi Tullen sammen med GamleOrdføraren Arve. Bildet er tatt etter en fisketur på Borgundfjorden hvor torsken gyter hver vår.
Ålesund må sees med nesen vendt oppover. Det er detaljene og fasadene som i dag viser det typiske Jugendpreget. Her kommer noen smakebiter: Klikk på bildene får dere dem i stort format.


For ikke å kjede dere med lange fotobeskrivelser og adresser, (og kanskje litt til ære for anemones interiører) tar jeg bare med den Art Nouveau lysekronen som henger i stuen her, og ser med forventning frem til Sky Wach Friday i morgen

5 comments:

Anne said...
This comment has been removed by the author.
Anne said...

Velkommen skal du være til min blogg uansett når.
Jeg for min del synes det er trivelig å bli kjent med nye folk, lære andre og kjenne. Utveksle erfaringer og tanker.

Men i dag arne, lærte jeg noe nytt om meg selv. Du gjorde meg noen minuttter veldig utrygg og sår.
La fra meg mine gjøremål en stund, og tenkte og kjente på mine følelser.

Har som regel alltid tenkt, at en kan ikke gå rundt å bli likt av alle. Det har vært litt en gjennomgangstankegang. Men i dag faktisk ble plutselig teori og praksis to forskjellige ting. Hmm.
Man lærer stadig nye ting om seg selv, selv i en alder av 40...

Nei, jeg tror nok du blir en ny venn her inne :-)
Hadde du hatt andre intensjoner, ville jkommentaren ligget der anonymt ! For min erfaring i denne verden, er at mennesker som er ut etter å såre ikke tør stå for det, dermed anonymt.

Gleder meg til å bli kjent med deg jeg :-)

Marie said...

Mange fine bilete dei siste dagane!

Anne said...

Nå er jeg da her igjen, for du har nok fylt hodet mitt litt i dag.

Friends ?? til tross for en missforståelse i dag.

Og du kommer nok til å bli luta lei (og gremmes over den kommentaren inn hos meg, fordi jeg da fant hit!)

Må nok innrømme at jeg snoket ditt i bloggen din jeg også da. Ble kjent med en trivelig kar som sagt, og en med reiselyst og interesse for erotisk kunst (en liten ting felles kanskje?)

Som du kanskje har sett har jeg bombardert rune med endel spørsmål, og nå slipper ikke du unna heller.
For.. jeg ser at du har "fått" både et hjerte og en nyre du.
Kunne ikke legge unngå å legge merke til at de fleste av de spennende turene du har foretatt er etter disse transplantasjonene.

Klart skjønner da jeg også at slike "omveltninger" i livet forandrer et menneske. Men på hvilken måte har det forandret deg ?

Lever du mer intenst ?
Greier du glemme bagateller og triviell dritt ?

Tror kanskje det var den litt intense, rett på sak (ordene dine) som skremte meg litt i dag. Attpåtil som jeg kanskje følte at du mente jeg skulle vært mer åpen her inne i internett verden.

Vel... synes du nå jeg maser for mye sier du ifra, DET tåler jeg.

hpy said...

Jugenstilen ar verkligen mycket vacker.