Monday, December 24

Julaften - GOD JUL

Etter en natt hvor jeg noen ganger skulle ønske jeg var Paul Edgecomb og hadde hatt muligheten til å møte John Coffey slik det skjedde i filmen The Green mile, må jeg vel være glad for at det også finnes andre metoder på moderne sykehus.

Jeg tar derfor frem et gammelt foto av Hovedinngangen til Ullevål med juletre og to stjerner samt en ufo på himmelen. "Du er ikke frisk", sa legen ved utskrivingen i går, "bare frisk nok til å fortsette behandlingen hjemme." Jeg får håpe at denne bygningen på vei ut ikke må bli inngang for fortsatt behandling senere i julen. Uansett er det godt å vite at jeg bare kan dra dit om nødvendig. Det ville ellers vært vanskelig å få en sykehusseng nå da 95 prosent av HelseNorges fastleger har tatt en velfortjent juleferie.


Vel hjemme, og det fortsatt er en stund til Knut Risans stemme leder oss gjennom eventyret med de Tre nøttene til Askepott som Rikke bare måååå ha med seg, kommer nok et gammelt bilde frem: Broderiet som Tullen laget til vår andre jul i Singapore. Tolv år er gått siden da, men motivet er fortsatt herlig. Det er slik nisser skal se ut.
Jul er jo tradisjon, og tolv års julepynt kvalifiserer vel til å kalles tradisjon. At juletreet av plast er kjøpt på IKEA i det samme by-landet, får barna fnatt av, men rundt om i stuene finnes det mange allergikere som bare gleder seg til at grankvisten hives ut igjen.

Til alle der ute i webverden:

GOD JUL

No comments: