Sunday, May 13

Asia turen. Stopp 1 = Kuala Lumpur

Dag 1. Ankom KL etter 22 timer på reise.
Først med god tids klaring med bil hjemmefra (klokken 12 norsk tid) til Gardermoen hvor det ble forsinkelser med KLM på grunn av sent ankommet fly. Så til Schiphol/Amsterdam hvor det også ble ventetid på flyet til Asia. Flyturen tok ca 12 timer, men vi hadde 3 seter delt på to, så det ble ganske komfortabelt, økonomiklasse tiltross. Effektiviteten på den moderne internasjonale flyplassen, og med hjelp av en meget hyggelig malaisisk dame fra flysetet foran oss, samt ekspresstoget, førte oss inn i KL sentrum hvor taxi ble tilbudt (litt dyrere enn nødvendig?) og benyttet, for å føre to slitne feriegjester til Hotel Radius International.(klokken 1600 KL-tid dagen etter).Mat og lokal orientering sto på ettermiddags-programmet, og vårt første møte med KL var Monorailen.Deretter ble det italiensk mat på L´Opera En bra restaurant med hyggelig betjening og glimrende lokalisering på Jalan Bukit Bintang.

Dag 2. Hop On Hop Off - Sightseeing
Det tryggeste å gjøre i store og ukjente byer er å benytte Hop-on-hop-off busser der de finnes. Det har vi gjort i Barcelona og Sevilla, og nå i Kuala Lumpur. Rundturen tar ca 2 timer, men ny buss kommer med ca 30/45 minutters intervall, så det er tid til å se nøyere på noen av attraksjonene.
For oss ble første mål på turen KL-Tower. Dette tele og radio tårnet er 421 meter høyt (515 moh) og viser byen frem på en flott måte fra observasjonsdekket. Bildet under viser Tullen som ser ned på hotellet vårt (med det blå svømmebassenget over hånden hennes)og jeg har det berømte Twin Towers i bakgrunnenVidere på Turen hadde vi et kort fotostop ved National Palace (som var stengt)og hoppet deretter av ved Den nasjonale Moskeen: Her fikk vi samtidig sett den vakreste bygningen i KL: Den gamle Jernbanestasjonen:Moskeen gikk vi ikke inn i da Tullens antrekk ikke tillot det, og ved den gamle jernbanestasjonen (som ligger like ved) traff vi en mann som kjente både Oslo og Bergen fra TV og ville mest av alt komme og arbeide her i landet.

Neste stopp gjorde vi først når vi nærmet oss slutten på rundturen. Da hadde det striregnet lenge så det var godt twindecker bussen hadde solid tak. Her hadde vi til hensikt å se Petronas Twin Towers, men siden det var søndag var adgangen til Broen stengt.Vi måtte derfor nøye oss med shoppingsenteret i tilknytnig til anlegget, men det var jo også en vel anvendt tid.Vi bestemte oss for å gå hjem til hotellet, og det ble langt i varmen, men vi har nå alltid sverget til mye gåing for å oppleve byene vi har besøkt, så det var halv times tur med stop på L´Opera underveis. Om kvelden spiste vi i KLs Hawker Street Jalan Alor

Dag 3. 1. maiSiden Twin Towers var stengt i går tok vi rett etter frokosten en taxi (8kr) til tårnene på nytt. Her sto vi først en time i kø for å få en billett til heisen som skulle føre oss opp i 42. etg hvor den berømte "Skybridge" finnes. Det var imidlertis så mange som ønsket å komme opp at vi (fikk billett kl 1100) ikke kunne få reservert plass i heisen før 16.15! Det ble med det, og vi gikk derfor en shoppingtur i centeret og spiste deretter en fantastisk malaysisk/indisk lunsj på den meget lokale metoden (pek og motta). Maten var imidlertid fortreffelig og kommer du til KL, benytt sjangsen på dette "Hawker-stedet" like ved Citybanks bygning i Jalan Ampang. Restauranten heter Nasi Kandar Pelita Ampang Dagen avsluttet vi med en byrunde inkludert besøk i Times Square Shopping Mall som vel er det største vi noensinne har sett. Blant annet finnes et komplett "Tusenfryd" eller "Cosmos World" innendørs med berg og dal baner, etc.

Slitne og klar for en tidlig flytur til Singapore neste dag, ble det ikke noe natteliv.