Thursday, April 19

Nyopphengingen på Nasjonalgalleriet

Etter den iltre debatten rundt den første "nye" opphengingen av kunst i Nasjonalgalleriet, må jeg medgi at jeg likte den bedre enn den som museumsvokterne har skreket seg til å få gjen-opphengt nå.
Opphengingen som er kalt Kunst 3 (nr 1 var den kontroversielle og nr 2 var på samtidsmuseet/bankplassen) er tilbake til den mangeårig velkjente Museumstilen med Munch-salen og Landgaard-salen, men også en tilnærmet kronologisk reisebeskrivelse av norsk billedkunst fra J.C.Dahl og frem til Kai Fjell og Arne Ekeland. (det er like ok å gå baklengs inn i historien) I en "venners-sal" er impresjonistenes foregangsmenn presentert, men jeg må si at jeg likte bedre å se disse Europeiske Mestrene (Manet, Renoir, Degas, Monet, Cezannne, pluss Gauguin, van Gogh og Picasso) sammen med våre egne store samtidige.

Imidlertid er opphengingen verd et nytt besøk, og jeg vil helt sikkert besøke salene mange ganger.
Det nye denne gangen er at Galleriet har lettet på fotoforbudet som rådet tidligere. Det ga meg mulighet til med mobilkamera å knipse opphengingen av to av mine største favoritter: Munchs "Dagen derpå" og "Aske".
Går du mot tiden møter du Kai Fjells hovedverk "Kalven reiser seg" i første sal

No comments: