Tuesday, April 3

Nok en milepel i IT utviklingen

I dag kom det ingen Aftenopsten på dørmatten.
Det har det selvfølgelig heller ikke gjort alle andre dager i over tredve år. Noen ganger har det vært trykke- eller distribusjonsproblemer i avisen, og andre dager har vi stoppet eller flyttet avisen selv. I den IT frie zonen på hytta har spesielt ettermiddagsavisen Aften vært et hyggelig bidrag.

Denne dagen er det imidlertid SLUTT på abonnementet.
Vi har forlatt papirutgaven og velger å lese avisene på nett slik vi faktisk i tillegg til papirutgaven har gjort en god stund både for denne avisen og de andre store. Dessuten har vi blitt en fast leser av Sunnmørsposten som vi i de over 40 årene jeg har bodd i Oslo ikke har kjøpt i det hele tatt.

Hvorfor har denne beslutningen blitt tatt?
Ble aksjonen mot telefonkatalogen et veivalg?
Jeg kan jo ta med en mail jeg for en tid tilbake sendte redaktøren for Aften:
Noen ganger velter ei lita tue et stort lass. Andre ganger blir en liten notis i Aften slutten på et tredveårig kundeforhold.

Aften-Redaktør Hilde Haugsgjerds artikkel torsdag 22. mars, som hun håpet jeg ville sette pris på, ble det lille som skulle til for at mitt abonnement sies opp fra 1. april 2007. Den mottatte regning for neste periode betales ikke.

I lang tid har jeg vært misfornøyd med all uadressert reklame som kommer med morgennummeret til tross for at vi har reservert oss mot slikt.
I tillegg er Aften blitt mindre og mindre fylt med interessant redaksjonelt innhold til fordel på enda mer reklame. IT verden er også blitt en del av hverdagen, og på nettet kan alle de store og mindre avishusene gi meg en oppdatert nyhetsformidling med kommentarer nærmest in real time. Hvorfor så fylle søppelkassen med papir, og hvorfor ikke eventuelt kjøpe andre aviser når forsidene syns interessante.

At Aften i juli blir distribuert sammen med Aftenpostens morgenutgave, og at avisen trykkes natten i forveien, gir en enda bedre forståelse av at Aften egentlig er nok et reklameblad hvor dagsaktuelle nyheter fra Oslo er utradert.

Så denne notisen (den lille tua) var akkurat det pushet som skulle til for å avslutte mitt forhold som abonnent på Aftenposten (Morgennummer) og Aften.
Takk for meg
Så nå er det slutt og kostnadene på kr 711 x 4 = 2844 i året kan være med på å halvere Internettkostnadene mine. Kansje er det flere som går for ADSL når de ser dette i sammenheng.

1 comment:

Lucy said...

Hei Arne!
You're not alone! Jeg er mildt sagt møkka lei sportsbilag, sportsnyheter, sportsanalyser og sportstabeller. De er like hysteriske som beskrivelsen av kongehuset. Min drømmeavis ser slik ut:
Politisk utenriks (mer enn bare overskrifter)
Inneriks
Kultur
Debatter
Analyser og historikk bak stortingsvedtak og prosessene som fører til dem (vedtakene, altså)

Jeg ser at hjertesenteret på Riksen skal nedlegges. Likeså legger de ned bassenget på Riksen. Dette skyldes strategidirektør (lukt på den tittelen!!) Stein Vaaler og helseforetakenes fokus på økonomi.
Du som er så ivrig leser av Aftenpoften Aften: Så du det glimrende innlegget 30/4 ang bassengene og kritikk av beslutningstagerne (les: de historieløse vinglerne)?
Jeg fikk med en liten snutt av fru Brustadbuas argusøyner ang transplantasjonsproblematikken.

God Påske fra Den Danna