Tuesday, April 17

blogpost nummer 2 - minnedager

Noen ganger må jeg lage to blogposter på samme dag.
Tidligere i dag har jeg skrevet om vanskeligheter med familiegjenforening, men ettersom jeg for noen dager siden også berørte den første intense langweekenden sammen med min kjære kone, må jeg legge til noe mer om den i dag.
Jeg nevnte ikke i den bloggen at Tullen på soveværelset sitt på Sinsen, der hun hadde leilighet i 1977, også hadde piano som hun dengang benyttet hyppigere enn i dag. Lørdag formiddag i den nevnte weekend sjokkerte hun en søvnig elsker med denne slåtten. At Kjempeviseslåtten begynner "rolig" og slutter på denne måten viser bare hvor stor hun også var som pianist. Det er ikke mange som tør begynne og fullføre dette musikkstykket.

Hvorfor jeg må skrive om det? Det er i dag 110 år siden komponisten Harald Sæverud ble født. En av Trines gamle favoritter var også en Sæverudkomposisjon, memlig Rondo Amaroso. Dette stykket spilte forøvrig også Tullen som 11-åring i Universitetets Aula.

I tillegg til disse minnene, vil jeg også nevne at da Kong Haakon, Kronprins Olav og Regjeringen var på flukt nordover mot Åndalsnes i 1940 bodde de mellom 17. - og 21- april på Sandbu Gård i Vågå. Vi hadde gleden av å besøke Kjell Holm på gården hans i august sist år. Bildet viser undertegnede foran kongens seng på gården.

1 comment:

Lucy said...

Gratulerer med ny kongeseng. Det må være den gjeveste av alle senger i den kolonihaven! Skulle ikke du pusse opp? Jeg er kjempeimponert over ditt snekkerarbeid.
Hvorfor spiller ikke Tullen mer? Ofret hun seg for kjærligheten?

Har du forresten sett den grøften som Kong Haakon måtte krysse for å komme til Elverum?

Hilsen Lucy
Glædeli fæst på lørdan!

PS
Hvorfor må jeg alltid logge meg inn via Runes blogg for å kommentere dine sider? Han har et felt for å registrere seg.